The Soul

Bukalah matamu.Belajar daripada alam sekeliling.

Kelak Allah tutup aibnya di akhirat.....

DALAM satu hadis Rasulullah s.a.w bersabda, maksudnya: "Sesiapa yang menutup keaiban saudaranya sesama Muslim, kelak Alah akan tutup aibnya di akhirat."

Cuba kita sama-sama teliti satu kisah di zaman Nabi Musa a.s. Pada suatu ketika Bani Israel ditimpa musim kemarau yang berpanjangan. Mereka berkumpul dan datang menemui nabi.

Mereka berkata: "Ya Kaliimallah! Berdoalah kepada Tuhanmu agar Dia menurunkan hujan kepada kami."

Berangkatlah Nabi Musa bersama kaumnya menuju ke padang pasir yang luas. Dengan jumlah yang ramai itu mereka berdoa dalam keadaan lusuh dan penuh debu, haus serta lapar.

Nabi Musa berdoa: "Ilaahi! Asqinaa ghaitsak...wansyur 'alaina rahmatak..."

Selepas itu langit tetap saja terang benderang, matahari pun bersinar makin berkilauan. Maknanya segumpal awan pun tidak muncul jua.

Kemudian Nabi Musa berdoa lagi: "Ilaahi...asqinaa..."

Allah pun berfirman kepada Nabi Musa, maksudnya: "Bagaimana Aku akan menurunkan hujan kepada kalian sedangkan di antara kalian ada seorang hamba di kalangan yang hadir berdoa bermaksiat sejak 40 tahun lalu. Umumkanlah di hadapan manusia agar dia berdiri di hadapan kalian semua. Kerana dialah Aku tidak menurunkan hujan untuk kalian..."

Lalu Nabi Musa pun berteriak di tengah-tengah kaumnya: "Wahai hamba yang bermaksiat kepada Allah sejak 40 tahun...keluarlah ke hadapan kami...kerana engkaulah hujan tidak turun..."

Seorang lelaki melirik ke kanan dan kiri. Tidak seorang pun yang keluar di hadapan manusia. Saat itu pula dia sedar kalau dirinyalah yang dimaksud.

Dia berkata dalam hatinya: "Kalau aku keluar ke hadapan manusia, maka akan terbuka rahasiaku. Kalau aku tidak berterus terang, maka hujan pun tidak akan turun."

Hatinya pun gundah gulana. Air matanya pun menetes, menyesali perbuatan maksiatnya, sambil berkata di dalam hati: "Ya Allah! Aku sudah bermaksiat kepada-Mu selama 40 tahun. Selama itu pula Engkau menutupi aibku. Sungguh sekarang aku bertaubat kepada-Mu, maka terimalah taubatku."

Tidak lama selepas pengakuan taubatnya itu, awan-awan tebal pun muncul. Semakin lama semakin tebal menghitam dan akhirnya turunlah hujan.

Nabi Musa kehairanan. "Ya Allah, Engkau sudah turunkan hujan kepada kami, namun tidak seorang pun yang keluar di hadapan manusia."

Allah berfirman, maksudnya: "Aku menurunkan hujan kepada kalian oleh sebab hamba yang kerananya hujan tidak kunjung turun."

Nabi Musa berkata: "Ya Allah! Tunjukkan padaku hamba yang taat itu."

Allah berfirman, maksudnya: "Ya Musa, Aku tidak membuka aibnya padahal dia bermaksiat kepada-Ku. Apakah Aku membuka aibnya sedangkan dia taat kepada-Ku!"

Semoga cerita ini menjadikan kita hamba yang tidak menghina dan mengaibkan kesalahan yang dilakukan seseorang.

Bukan itu sahaja, kita juga dilarang mendedahkan keaiban sendiri. Tetapi hal ini sering terjadi dalam dunia yang hangat dengan kejungkilan kisah dosa peribadi, kadang-kadang menjadi pelaris dan menghangatkan lagi buku dan siaran televisyen.

Hembusan Kasturi
Album : Impian Kasih
Munsyid : In-Team
http://liriknasyid.com


Seindahnya pelangi cantik
Mewarnai bumi
Menghiasi pentas dunia ini
Yang dulu kehilangan sinarnya

Selembutnya suara merdu
Menusuk di jiwa
Mengalunkan kata-kata hikmah
Membajai kekuatan diri

C/o
Tapi kini bertaburan titik noda hitam
Berkeliaran di persada kesenian
Menutur nista yang membimbangkan
Semua yang akan memandang
Ku cuba mewarnainya kembali
Alunan suci yang abadi
Semerdu kalam-Mu, ya Ilahi
Memberi ketenangan di hati
Seindah sabda dan selawat Nabi
Sunnah Rasul contoh buat diri
Melengkapi kehidupan insani
(Itulah hembusan kasturi)

Selembut bayu hembusan kasturi
Seindah cerianya suria pagi
Sedamai hati memuji Ilahi
Bagaikan di taman firdausi

Seharumnya wangi kasturi
Oh tiada terperi
Harum baunya menghiasi diri
Dari hati kan jatuh ke hati
Pastinya dari hati yg. bersih
Itulah hembusan kasturi

Lirik & lagu : faizal os.
Hijjaz Music Entertainment (M) Sdn. Bhd.

loading....=memuatkan.....

with the hard work of the headleader{jamali} n his p.a{aqilah a.k.a cute}....the trip to malacca
had already be done fluently without any problem...both of them must be the happiest person in the world..haha....if i'm aqilah,i'll be like that...for sure..huh....leading the successful prog.
we went to malacca on last 30th,31st july and 1st august.....what a special dates for us....huh!!..
and these are the pixis all of my frenz...













waitin' at the pak guard<<<



##so many things to say bout this trip.....full of happiness,smile and experience.....and lotz of pics i had snapped along the trip...but..this is only apart of all the pixis...

anywy...we stayed at mozac...one of sbp in malacca.....^^










>>>boys at da back....^^













<<<<..at the Dataran Pahlawan.... shopping mode.... photographer=Lao Shi..Miss Foo...~



to be continue....

subhanallah...ramadhan kareem..ramadhan kareem...sedar tak sedar dah masuk bulan ramadhan dh kita...^^




syukur padaMu Allah yg telah memberi kesempatan kpdku dan juga pembaca2 blog ini utk menjalani ibadah puasa pada tahun ini..alhamdulillah..so,kita sbg hamba2Nya yang dipilih utk masih lgi hidup di dunia ini seharusnya menggunakan setiap masa dan saat dlm bulan ini dgn sebaik22222 mungkin utk melipatgandakan pahala...

ssghnya pintu rahmat Allah terbuka terlalu luas khas utk hambaNya yang beramal soleh....
rejab=bulan Allah subhanahuwata'ala.....sya'ban=bulan Rasulullah sallallahualihiwasallam dan
RAMADHAN=bulan utk hambaNya.... subhanallah..ada juga Allah letakkan bulan khas utk hambaNya...so,manfaatkan la bulan ini sebaik2,sebyk2 dan yg penting seikhlas2 mungkin...=)..
ha...jelas dn nyata sy tulis...


bace nie lagi......>>>specialnye bulan ramadhan nie...

Nabi S.A.W pernah bersabda...
diberi kpd umatku 5 perkara yg belum pernah diberi kpd umat2 dahulu sebelumnya....
>>>ape yg 5 tu????

++bau mulut org yg puasa tu lebih harum dr kasturi di sisi ALLAH........lagi,

++sgale perbelanjaan & derita LAPAR selama berpuasa adalah balasan SYURGA baginya....

++diampunkan dosa2 mrk pada malam lailatulqadar....subhanallah....

++amalan yg dilakukan pd bulan ramadhan ni dilipatgandakan kpd 10 hingga 700 kali ganda...

++dan mereka dikurniakan nikmat,kepada mereka keseronokan ketika berbuka dan ketika bertemu Allah di akhirat kelak.....

(Al-Hadis)


TAPI.....ingat...
dalam kita beribadah ni...walau sebanyak mana amalan kita,klau tiada KEIKHLASANnya...xtau nak ckp...wallahu `alam....only Allah knows.. segala kira pahala dan dosa itu bukan kerja kita...kerja Allah...so,jgn la dipikirkan sgt...^^...just lakukan yg terbaik dan berusaha utk menghayati keikhlasan itu...^^



semoga kita berjumpa dgn malam lailatulqadar yg mana lebih baik daripada seribu bulan....insyaAllah...

nyway....Selamat Menjalani Ibadah Puasa....semoga kita dapat beribadah dgn sebaik mungkin di bulan ramadhan ini....=)


actually all about this hari kecemerlangan is already 'basi' cos it had been done on last May...but yeah rice can be 'basi' but this story will always fresh in my heart forever and ever..chewwahh..hurm..around 2 month after transferring to igop make me crazy and impatient to meet my frenz at smka sultan azlan shah for hari anugerah..weeks by weeks..days by days..the day comes...the ceremony was held on Monday..and the same day i have my mid-term examination(sejarah!!)..what a test for me...so,i've to skip the exam and went to my beloved school...we 've to come ealier to have reheaseal...sultan azlan shah will come..!!it's not a dream when sultan azlan shah stand in front me....huh....so..they scream happily and unbelievable moment as i stand in front of dorm n(prefect's dorm)....i'm so happy and speechless at the moment....sharing hot stories bout my new school....and many more...and smka sultan azla shah was selected as a cluster school... no wonder...and the school become such beautiful...the dm..canteen..hostel...wow....

yellow...yellow...yellow.....everything yellow in colour for the sultan....grand ceremony for us...this is actully for the jubli perak of sultan perak....huhu..


smart...porfessional...cool....boyz of smkasas....9A PMR08...

nothing can separate us guys......

Milik-Nya

My Photo
AIYSHAH
IPOH, PERAK, Malaysia
dr. fadzilah kamsah kata..org bertarikh 16 ni..Suka bekerja keras, memiliki nafsu yang tinggi dalam usaha mencapai cita-citanya. Dalam pergaulan sehari-hari dia merupakan orang yang mudah tersinggung. Namun begitu dia seorang yang jujur & tabah dalam menghadapi persoalan. Soal cinta dia sangat setia dan sebab itulah dia mudah disenangi. Tapi dia seorang yang terlalu cemburu.Kalau baik dia sangat baik dan kalau jahat dia merupakan orang yang paling jahat... +ini kisah benar+
View my complete profile
Powered by Blogger.

Followers