Inspiring Hlovate Ever and Ever ! Hehe


Novel Hlovate kali ni bagi aku banyak inspirasi dan idea dan kesedaran . :)
Bagi aku sepatutnya sesiapa yang tengah baca novel-novel Hlovate ni kena ada 2 benda kat sebelah :

1. Highlight ( Nak light kan ayat-ayat yang best )
2. Tafsir AlQuran ( Sebab banyak tafsir ayat AlQuran dalam tu )


Oke . Aku akan list kan seberapa banyak kata-kata Hlovate
yang bagus2 dalam novel Contengan Jalanan ni . Take note ya !

1# The man who decided to change at 12th dies at 11th !



2# Konsep Tanggungjawab kepada Allah macam nie
: Tanggung amanat yang ALLAH kasi kat kita DAN Jawab kat depan Nya nanti .


3# Tak semestinya baca AlQuran kena khatam . Actually kita selalu missing the major point why AlQuran diturunkan....AlQuran sebenarnya untuk difahami , dihayati dan diimplementasi dalam kehidupan...Jangan sekadar khatam AlQuran tapi tak faham apa-apa isinya .


4# Sebenarnya Ramadhan kat Malaysia ni kebanyakannya memang dah jadi satu budaya dan bukan satu ibadah.....*Beli makanan banyak banyakkk kat Bazar *Shopping Raya bak kata Hlovate , Sepatutnya kita kena sangat sangat sangat memanfaatkan Bulan Ramadhan dengan sebaiknya ! ...Rasakan kemanisan Ramadhan itu ! Sangat indah !


5# Kalau baca tafsir jangan selalu letakkan kita dalam ayat-ayat... "hai orang2 beriman" or "wahai orang2 bertaqwa" . Cukup sangat ke amalan kita nak letakkan kita ini di tempat seperti dalam ayat2 tu . Sometimes kita perlu meletakkan diri dalam ayat-ayat yang menceritakan tentang "ahli-ahli neraka , terseksa dalam api neraka" . Bayangkan kita ditempat mereka....Nauzubillah..! Bukan sebab apa , hanya untuk muhasabah dan menginsafi diri sejenak .



6# There's no such thing as 'wrong' in arts , provided that Islam is a given . Read this ! :) Feel free to click the cute art below !

Banyak lagi sebenarnya . Sila lah baca . :)
Jaga diri sungguh-sungguh !
Salam !